پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

دنباله دار

فامیلی یکی از هنرجوهای جدید را خوب نمی شنیدم. چند بار تکرا کردم و پرسیدم و هربار اشتباه بود. بالاخره کاغذ حضور و غیاب را دادم که خودش بنویسد.از این ور میز دخترکی گفت:

-خانووووم...آخر فامیل ما یه چیز طولانی و مسخره هست. هیچ وقت نمیگمش. همون شفیع رو میگم فقط.

در مورد چرایی دنباله ی فامیلی ها حرف زدیم. معنی بعضی از دنباله ها را گفتم که به شغل و حرفه برمی گردد.. و دلیل بعضی چیزها را که اسم شهر یا روستا یا قوم و قبیله شان است. تعجب و حیرت دخترکان توی چشم هاشان و سرزبان هاشان آنقدر لذت می ریخت توی جانم که به وصف نمی آید.

-واقعا خانوم؟

-یعنی واقعا من آدم اصیلی هستم؟

-یعنی خانوم اجداد من شغل شون این بوده؟

-خانوم دنباله ی فامیلی شما چیه؟

گفتم فامیلی ام بدون دنباله است. پرسیدند چرا؟

-گاهی وقتها آدمها از دنباله ی فامیلی شون خوش شون نمیاد. میرن ثبت احوال و برش می دارند. بعضی وقتها هم فامیلی اصلا دنباله نداره. مال منم از اول نداشت.

-خانوم چرا خوشش شون نمیاد؟

بین اقوام و دوست و آشنا دیده و شنیده بودم که چرا. گفتم:

-بعضی ها از دنباله هه خجالت می کشن. فکر می کنن با برداشتنش فامیلی شون بهتر میشه.

یادم بود بعضی ها از فامیلی هم خجالت می کشند و عوضش می کنند.

لبخند دخترکها نه دلم را قرص کرد وقتی بهشان می گفتم ( به اصالت خودتون افتخار کنید. از هرجایی که اومده باشین، اجدادتون هرشغلی که داشته باشن، ازش خجالت نکشین. چون تمام اینها نشون میده که شماها از کی تا الان روی کره ی زمین حضور داشتین و خانواده ش بزرگی بودین که تا الان اون اسم ته فامیلی تون باقی مونده.).

*

نمی دانم در سالهای آینده چندتاشان با فامیلی های دنباله دار زندگی را ادامه می دهند و چندتاشان در اولین فرصتی که دست بدهد، دنباله را از ته فامیلیِ توی شناسنامه برمی دارند.

*

به کسی ربطی ندارد که کی چرا اسم یا فامیلی اش را عوض می کند. حرفهای من به معنی حکم صادر کردن برای مردم و خوب و بد بودن آن نیست.فقط شرح حال است و بس.

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمناک.آرشا پنج‌شنبه 31 مرداد 1398 ساعت 14:47

_ خواهش می کنم....
_ امر بفرمایید ...
_ چکتون رو به نام کی قید کنم ....
_ به نام خودم ... باشه بهتره ... پشم روی چشم بفرمایید ....
_ به نام....
_ حاج....
_ ببخشید حاج هم جزو اسم توی شناسنامه هست قربان ....
_ بله ...
_ بروی چشم ...
_ بفرمایید....
= حاج ...جمشیدالله میر غضنفری ورنوسفادرانی ده بالایی کنار روشن پوری راست
- !! اصلن از چک خارج شد...
....به چشم دیدم و نوشتم ....
..............
سلام ...
وقت بخیر ایام به کام ...
نویسنده دست و قلم طلا ...
درباره فامیل گفتین ...
خاطره ای بود عرض کردم...
خیلی وقت بود به وبلاگتون نیومده بودم ...
امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشی ....
درباره حجاب ربطی به من نداره .. ما پسرها همیشه بی روسی بودیم ...خواهشن برای ما اجبار نشه صلوات ....
والا .. با این نوناشون ..

سلام
احوال شما؟
ممنون که یاد من و اینجایی هنوز
در مورد همه ی مطالب یکجا گفتی
ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.