پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

شب طاهره

طاهره با دیدن یکی از دوستان دوران دانشجویی اش در جلسه ی مدرسه ی دخترش، خاطرات  17 سالگی به بعد خودش را مرور می کند.خاطرات دهه ی 60 او گره خورده به  انقلابی های افراطی و ضد انقلاب های افراطی. جوانانی که جذب گروهک های ضد انقلاب می شوند و خانواده و آبروی فامیلی و قراردادهای شرعی و عرفی را زیر پا می گذارند و  تنها چیزی که برایشان مهم است، آرمان های گروه شان است.

طاهره و احمد عموزاده هستند. به صلاحدید پدرها، بالای سر پدر محتضر طاهره به عقد هم در می آیند تا خیال مرد محتضر را از آینده ی دخترش راحت کنند. اما احمد بدون توجه به تعهدات همسری، بلافاصله گم و گور می شود و در نهایت معلوم می شود که یکی جذب یگی از گروهگ ها شده و از ایران رفته. بعدها طاهره طلاق غیابی می گیرد و با پسرعمه اش ازدواج می کند. اما تا همیشه دغدغه ی خواسته نشدن توسط احمد و جا گذاشته شدن، او را آزار می دهد و رهایش نمی کند. حاصل این ازدواج دو دختر هستند که در روزگار معاصر، مشکلات و دردسرهای خودشان را دارند. یکی از دخترها تخمک هایش را به زوج های نابارور فروخته و طاهره نگران است که دخترک مثل دوستش تن به اجاره دادن رحمش بدهد و بخاطر پول، قبل از ازدواج, بار یک زوج ناباور را توی شکمش حمل کند. حمله های پنیک از زمان عقد با احمد سراغ طاهره آمده و هربار با هر دل نگرانی، با این حملات دست و پنجه نرم می کند.

نگرانی های شخصی و اجتماعی طاهره و تاثیراتی که شرایط سیاسی و اجتماعی بر او و خانواده و اطرافیانش می گذارد، دستمایه ی متن (شب طاهره) شده. مظلوم نمایی های افراطی عموی طاهره( پدر احمد) در ابراز شرمساری از رفتار اجتماعی پسرش با سخنرانی و نوحه خوانی در مدرسه دخترانه و اجتماعات مختلف، جواب ندادن های دوست طاهره به اس ام اس و پیغام های تلفنی، غر زدن های عمه به دخترهای جوان طاهره ، بازی های سیاسی طاهره و دوستان دوران دانشجویی، روایت های کوچکی هستند که در بدنه ی داستان بخوبی نشسته و حس تعلیق و بیقرای طاهره را به خواننده القا می کند.

فارغ از ویژگی های ادبی و نگارشی (شب طاهره) ، عشاق بلقیس سیمانی... بشتابید!  :)


شب طاهره

بلقیس سلیمانی

ققنوس




نظرات 1 + ارسال نظر
دیوار مجازی جمعه 30 بهمن 1394 ساعت 17:02 http://virtual-wall.blog.ir

کتاب های بلقیس سلیمانی رو فقط، تو وبلاگِ شما خوندم. که معرفی شون کردید.
ولی تابحال نشده که بخرم و بخونم.
میذارم توی لیست خریدم. به نظرتون کدوم کتابش رو اول بخونم، بهتر باشه؟

من همه ی کتاباشو دوست دارم. واقعا نمیدونم چی رو پیشنهاد بدم که خوش تون بیاد
(بازی آخر بانو). یا کتاب (خاله بازی) ش رو بخونید برای بار اول. انشالله بپسندید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.