پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

هزار توی خواب و هراس


علاقه ام به ادبیات افغانستان ، انکار ناپذیر است . زبان غنی و کلمات اصیل فارسی دری  ، چیزی است که مرا شیفته و هوادار این ادبیات نگه داشته . در آمیختن ادبیات افغانستان و ایران، در سال های بعد از انقلاب ، سبب تغییرات قابل مشاهده ای در زبان نویسندگان و شاعران افغان ساکن ایران شده ، اما همچنان پایبندی به جادوی فارسی دری ، این ادبیات را جذاب و دوست داشتنی نگاه داشته .

عتیق رحیمی نیز در سالهای جوانی و تحصیل ، ساکن افغانستان نماند  اما  نثر معاصرش ترکیبی از واژ های کهن و اصیل و ادبیات امروزی  است .  توصیف و تصویرپردازی و ایماژ در نثر او ، نشانگر اصرارش بر استفاده ی صحیح از دانش  و داشته های فرهنگی و ادبیاتی اش  است .

هزار توی خواب و هراس ، داستان دانشجویی است که بعد از یک شب باده پیمایی با موسرخ و طلایی ِتلخ وش ( صفاتی که برای نوشیدنی الکلی در کتاب به کار رفته ) ، در نیمه شبِ حکوت نظامی با ماموران حکومتی روبرو می شود و با ضربه ی  قنداق تفنگ  به سر، در جوی خیابان می افتد . زن جوانی او را پیدا کرده و چند روز تیمارش می کند . کودکی که مدام  او را بابا صدا می زند و  پسرجوانی که در اثر بازجویی های حکومتی دیوانه شده ، در کنار انگشتهای باریک زن جوان که مدام موهایش را پشت گوش می زند ، تاریکی و رنج ِ هزار توهای بیم و هراس دانشجوی زخمی و ترسان را مرهم می گذارد و او را در هاله ای از خیال و رویا باقی می گذارد .

نقشه برای پناهنده شدن دانشجو به پاکستان ، آمدن مادرش با چادر زن رختشوی، پیچیدنش در قالی  اتاق جلوی خانه خودشان، سر کردن شبی در مسجد در کنار جمع مردانی که حشیش می کشند و حرفهای رکیک می زنند و با صدای اذان ، نماز صبح اقامه می کنند ، ادامه ی خواب و هراس را رنگ می زند و در نهایت ، برای همیشه شب می شود.

ناآرامی و تشویش های  سیاسی و اجتماعی در قالب  زن جوان و موهای پیش صورتش ، عسس شبانه و تجسس و ترس ، چهره ی دوگانه ی مردمان جامعه ، به تصویر کشیده شده . برخی جملات کتاب ، شعرگونه ی بلندی است که لطف خواندنش را چندبرابر می کند .


هزارتوی خواب و هراس

عتیق رحیمی

نشر ثالث



-کتاب را از نمایشگاه امسال گرفته بودم. خرداد ماه می خواندمش . از یکجایی به بعد صفحات سفید کتاب ، زیاد شد. صفحات، یک در میان چاپ نشده بود. بالاخره دیروز کتاب را عوض کردم. و دیشب یک بند خواندم تا تمام شد .

کتاب دیگر عتیق رحیمی را هم می خواستم. در نمایشگاه گفتند اجازه ی فروش آن یکی کتاب  را ندارند . دیروز آن یکی کتابش را هم گرفتم .


-عتیق رحیمی نویسنده و کارگردان است . در فرانسه تحصیل کرده و ظاهرا در افغانستان زندگی می کند و فیلم می سازد . فیلم و کتاب سنگ صبور ش را باید دیده باشید .کتاب ، جایزه ی معتبری گرفته .

خیلی از ادبیاتی ها و افغان ها ، او و خالد حسینی را نویسنده ی افغانستان نمی دانند. چون در جایی دیگر و سرزمینی دیگر رشد و تحصیل کرده اند .


- ظاهرا کتاب های عتیق رحیمی به فارسی هستند و بعد به انگلیسی ترجمه شده اند. مهدی غبرایی این کتاب ها را از انگلیسی به فارسی برگردانده و این امر سبب اعتراض  شدید نویسنده شده . دلیل نشر مربوطه برای استفاده از نسخه ی انگلیسی ، استفاده ی رحیمی از کلمات دری در متن اصلی است!!!!!






نظرات 3 + ارسال نظر
اعظم جمعه 3 شهریور 1396 ساعت 01:58

کتاب منم اشتباه نکنم ۱۸ صفحه تکراری داره، گفتم شاید، آخرین جملات همین نباشه
حدس زدم منظور مرگ باشه
درکل تشکر از توضیحاتتون

چه بد که اینقدر ایراد داره صفحه بندی کتاب
زنده باشین عزیزم

اعظم پنج‌شنبه 2 شهریور 1396 ساعت 22:10

سلام
متن شمار رو اتفاقی امروز دیدم، گفتین رمان ناقص بوده
من کتاب رو پارسال خوندم
الان به شک افتادم پایان کتابی که دارم درست یانه، پیام گذاشتن برا شما راحتتر از مراجعه به کتابفروشی بود:)
آخرین صفحه متن رمان....

شب شد؟
《به این زودی 》
بود؟

برام یخورده گنگ بود

سلام.
آخرین جمله ی کتاب همینه.
شب شد استعاره از مرگ فرهاد هست. یعنی این بار دیگه واقعا مُرد.

ناقص بودن کتاب من یعنی حدود بیست و چند صفحه از کتاب چاپ نشده بود.

فاطمه جمعه 20 مرداد 1396 ساعت 15:14

شدید، با جمله ی اولتون موافقم. ادبیات افغانستان خیلی زیباست. طریقه ی ادای کلمات. جمله بندی ها و حتی تصویرسازی ها.
من کتاب "در کشوری دیگر" اثر سپوژمی زریاب رو خوندم. و هنوز هم که هنوزه، بعد از این همه وقتی که از خوندنش میگذره، برام یه کتاب فوق العاده و به یاد موندنیه. حتی گاها میرم سراغ تیکه هایی از متن کتاب که تایپ کردم، و دوباره میخونمشون. خیلی دوستش داشتم.

چه خوب. اسم این کتاب رو نشنیده بودم.
برم دنبالش. ممنون از معرفی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.