داخلی آرشيو خبر صفحه 
امتیاز مثبت 
۴
 
گفت و گو با پروانه سراوانی نویسنده رمان پرتقال خونی؛
دریافت لوح تقدیر از دستان وزیر ارشاد توسط بانوی شاعر/ خواندن کتب گوناگون رمز موفقیت نویسنده سیستانی
کد مطلب: ۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار:يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۷
سرزمین سیستان سرشار از استعدادهای نهان و هویدایی است که با بها دادن به آن ها می توان تنگه احد را بهتر از قبل به جهانیان نشان داد.
دریافت لوح تقدیر از دستان وزیر ارشاد توسط بانوی شاعر/ خواندن کتب گوناگون رمز موفقیت نویسنده سیستانی
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا؛ پروانه سراوانی نویسنده و شاعر فرهیفته ای است که توانسته با انتشار آثار خود لوح تقدیر را از دستان وزیر ارشاد وقت دریافت کند.

مجموعه شعر سپید (صبحانه دونفره) با نشر مایا، ناشر تخصصی شعر که شامل اشعار کوتاه عاشقانه است، رمان ( پشت کوچه های تردید) با انتشارات شادان که به شکل گیری روزمرگی و یکنواختی در زندگی زوجین بعد از گذشت سالهای آغازین زندگی می پردازد و رمان (پرتقال خونی) با نشر آموت که

این رمانِ اجتماعی و خانوادگی دشواری های زندگی زن سرپرست خانواده و مدیریت بحران در مسایل مختلف زندگی را بررسی می کند از جمله آثار گرانقدر این بانو به شمار می رود.

رمان پرتقال خونی این بانو، نامزد نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در سال ۱۳۹۵ شد و مو‌رد تقدیر قرار گرفت.

در ۱۲ سالگی قصه می نوشتم

شاعر و نویسنده سیستانی به خبرنگار اوشیدا گفت: علاقه به شعر و قصه از دوران کودکی در وجودم ریشه دوانده بود.

پروانه سراوانی افزود: پدرم به شدت کتابخوان بود و در نوشتن انشای دوران مدرسه خیلی راهنماییم می کرد، خانه‌ی ما همیشه پر از مجله و روزنامه بود.

وی با بیان اینکه از بچگی با کتابها بزرگ شدم، در ۱۲ سالگی قصه های ساده ای می نوشتم که برای همکلاسی هایم می خواندم، تصریح کرد: با شرکت در مسابقات و جشنواره های دانش آموزی و تشویق مربی ها و جوایز این مسابقات، انگیزه ام قوی تر می شد.

شاعر سیستانی با عنوان اینکه شعرهایم از نوجوانی در جراید و مجلات چاپ شد، خاطرنشان کرد: رویکردم به داستان نویسی بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، هدفمند شد و به جدیت روی این زمینه متمرکز شدم؛ تمایل به شعر را در کنار داستان، همچنان حفظ کردم، اما تمرکز من روی داستان نویسی است.

سراوانی اذعان داشت: از چندسال قبل وبلاگ نویسی می کنم؛ از موضوعات مهم وبلاگم، معرفی کتاب است، کتابی که به نظرم قابل تحسین باشد را بررسی می کنم و مطلبی در مورد نقد و بررسی آن کتاب می نویسم، فرقی ندارد این کتاب ایرانی باشد یا خارجی بلکه معتقدم کتاب خوب باید معرفی و خوانده شود.

وی بیان داشت: پایان نامه فوق لیسانسم، با مو‌ضوع (بررسی شخصیت های دیوان حافظ) به بررسی شخصیت های انسانی و غیر انسانی در دیوان حافظ می پردازد، این موضوع باعث شد آثار متعدد و متنوع و خیلی خوبی در زمینه عناصر داستان و شخصیت پردازی بخوانم و نکات مهمی را از آنها یاد بگیرم.

سفرهای متعدد کمک زیادی در پردازش شخصیت های قصه هایم کرده است

بانوی شاعر سیستانی با اشاره به اینکه ۴۱ ساله، دبیر آزاد و دارای دو فرزند پسر ۱۰ و ۱۹ ساله هستم، افزود: سفرهای متعددم از کودکی تا جوانی، به اقتضای شغل پدرم که نظامی بود، باعث شد آدمها و فرهنگهای مختلفی را تجربه کنم و این امر کمک زیادی در پردازش شخصیتهای قصه به من می کند.

سراوانی ابراز داشت: فرزندانم قصه می‌نویسند و شعر می‌سرایند و از من در خصوص نوشته های خود نظر می‌خواهند اما دوست ندارم تمرکز آنها روی این کار باشد چرا که دلم می‌خواهد در کنار کار اصلی ای که در زندگی خواهند داشت، به مقوله ادبیات هم به عنوان دلخوشی و دلگرمی فاخر، توجه نشان بدهند.

وی با بیان اینکه فرزندانم هم مثل من در محاصره کتابها و علاقمند به کتابخوانی هستند، تاکید کرد: دو تا از خواهرانم هم در شعر و ترانه سرایی دستی دارند و همیشه مشوق من بوده اند.

سراوانی عنوان کرد: در گذشته اشعار و نوشته هایم را در مجلات منتشر می کردم اما الان در فضای مجازی از طریق گروها و کانالها یا اینستاگرام، منتشر می کنم.

پیدا کردن ناشر از جمله مشکلات نویسندگان است

سراوانی بیان کرد: این کار با مشکلات متعددی همراه است که در این مهم ترین آن، پیدا کردن ناشری که به کار نویسنده اعتماد و قبو کند می باشد.

شاعر و نویسنده سیستانی خاطرنشان کرد: بعد یافتن ناشر، انتظار کشنده گرفتن مجوز وجود دارد و بعد از چاپ اثر نیز دغدغه اینکه نوشته ها دیده و خو‌انده شود و مو‌رد علاقه خواننده ها قرار گیرد شروع می شود.

وی با بیان اینکه همین مسائل سبب می‌شود برای نوشتن کار جدید، دچار وسواس و ترس شوم، تاکید کرد: خوشبختانه ناشرهای مختلف کارهایم نه تنها از نویسنده هزینه نمی‌گیرند بلکه به نویسنده حق تالیف هم پرداخت می کنند.

انتهای پیام/ فاطمه بهرک
Share/Save/Bookmark