پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

جلسه ی نقد کتاب (به سپیدی یک رویا)


خبر جلسه ی نقد را اینجا  و اینجا   ( گزارش تصویری )  ببینید







نقد کتاب :


پروانه سراوانی ، با اشاره به شیوه امروزی داستان نویسی گفت: داستان سرایی و غصه پردازی از ابتدای زندگی بشر، یکی از علایق مهم و اساسی انسان بوده است که می توان نشان آن را در نگاره ها بر روی دیواره های غار مشاهده کرد. داستان های بسیاری در آثار ادبی ثبت شده اند که می توان شاهنامه را نام برد. داستانک ها و حکایت های اخلاقی و پند آموزی مانند کلیله و دمنه که پایه ای برای داستان های مثنوی و ارسال پیام های اخلاقی، مذهبی و علمی بوده و همچنین گلستان و بهارستان نیز نمونه های دیگری است که در دوره های بعد میان انسان ها راهی برای انتقال پیام ها بوده اند.

منتقد کتاب افزود: کتاب به «سپیدی یک رویا»، بر پایه روایات مذهبی و برگرفته از منابع و رساله های شیعه است. داستان سفر حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم بوده و به شیوه ای نوشته شده که مرز میان خیال و واقعیت را به هم نزدیک می کند و خواننده را از نظر داستانی اغنا می کند. خواننده امروزی داستان هایی را می پسندد که تحلیل و منطق در عناصر داستان وجود داشته باشد.

وی در ارتباط با ویژگی های کتاب افزود: فضای داستان زنانه است و فضای جاری داستان دلنشین و پذیرفتنی است و کاملا قابل لمس است. برخی خصلت های پسندیده و ناپسند انسانی در داستان بیان شده و شخصیت تخیلی به نام «اسماء» فرصتی است که نویسنده بعضی صفات نادرست انسانی را نشان دهد و به عنوان نکته ای مثبت در این کتاب قابل توجه است.

سراوانی ادامه داد: نویسنده کتاب، راوی داستان را شخصیتی بیرونی انتخاب کرده است. سلطان، یک زن و خادمه ای معمولی است که به امور حضرت(س) رسیدگی می کرده و با تمام ویژگی های حضرت آشنا است.

وی افزود: در میان داستان، روایاتی اشاره شده که موجب جذابیت داستان و ایجاد تصویر کلی از امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) می شود. موضوع جالب دیگر اشاره به وفات زنی عالمه از اهل بیت در شهر قم بود. مستندات تاریخی و اشاره به فرقه هایی مانند واقفیه، از دیگر نکاتی است که در کتاب قابل تأمل است. طرفداران این فرقه کسانی اند که امام هفتم را امام موعود می دانستند و شکل گیری این فرقه انحرافی و جعلی یکی از سیاست های بنی عباس بوده تا ولایت امام بر حق را مورد شک قرار دهد و تنش، آشوب و آزاری برای امام(ع) ایجاد کند.

سراوانی از بخش منابع مورد استفاده در این داستان، تصریح کرد: منابع کتاب یکی از قابل اعتناترین بخش های کتاب است. در این کتاب از منابع مورد تحسین و ارزشمندی بهره گیری شده و در سه صفحه پایانی به آن استناد شده است.




پ ن :

- متن بالا مستقیما از خبرگزاری کپی شده و اشتباهات انشایی یا تایپی متوجه بنده نیست.





نظرات 1 + ارسال نظر
سحر شنبه 16 تیر 1397 ساعت 23:00 http://roya-94.blogsky.com/

خوش بحالتونا کلی
تهرانین حتمن این جلسات نقد اونجا برگزار شدن

بله جلسات زیادی برگزار میشه. اما من شرکت نمی کنم. به هزار و یک دلیل. اینجا هم خودشون منو پیدا کردن و دعوتم می کنن . و با کمال میل میرم .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.