پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

دخترها در جنگ



#عکس بالا را سال قبل دیده بودم. قبل از اینکه در موردش بخوانم ، زیبایی اصیل دخترک توجهم را جلب کرد. نگاه پر رمز و راز چشم های غمگین این عکس، چیزی نبود که ترا درگیر نکند.
زیر عکس نوشته بودند دختر سیزده ساله ی کلمبیایی در آوار و خرابی های بعد از #آتش_فشان،در آب و سیمان گیر افتاده و پس از سه روز جان باخته. اندوه تلخ حاصل از خواندن خبر و دیدن عکس، لااقل چند لحظه ای حالت را خراب می کند.بعد می گویی از کجا معلوم که این نیز یکی از اخبار ساختگی و جعلی فضای مجازی نباشد.
حدود یکماه قبل، دخترها در جنگ را دست گرفتم. مجموعه داستانی است مرکب از نویسندگان مختلف سرتاسر جهان . کتاب با #داستان  #ایزابل_آلنده  شروع شده. دو صفحه از داستان را خواندم و مبهوت و پریشان کتاب را بستم. چند هفته طول کشید تا همین داستان چند صفحه ای را بخوانم. نه که #خوشخوان نباشد،نه که #ترجمه اش بد باشد،نه که آلنده خوان نباشم، تک تک #کلمات و #جملات #داستان روحم را خراشید و دلم را فشرده کرد. جان کندم تا این #قصه تمام شد. از همان صفحات اول ذهنم پرکشید به عکسی که مدتها قبل متاثرم کرده بود. ایزابل آلنده ، داستان دخترکی را نوشته که بعد از زلزله ی پرقدرتی در شیلی، درگودالی از ویرانی ها و خرابی های زلزله گیر افتاده و خبرنگار مشهوری از تلویزیون ، ثانیه به ثانیه کنارش مانده و تلاش می کند برای نجاتش پمپ ،هلی کوپتر و .. فراهم کند. آدم ها و عنوان ها ، حتی وزیر، برای دیدن این وضعیت تلخ می آیند اما در نهایت چند عکس خبری افتخارآمیز می گیرند و با وعده های بی حاصل ، راه را برای مرگ دخترک هموارتر می کنند. خبرنگار در کنار دخترک،درد می کشد، رنج می برد، ویران می شود،اما قادر به انجام کاری نیست. نمیدانم قدرت #قلم آلنده بود یا تاثیر عکسی که پیش تر دیده بودم، در هر حال ، بلند شدن از زیر ویرانی کلمات، آسان نبود.

به قدرت #هنر ، تعظیم می کنم که #عکاس می تواند درد و اندوه را در یک قاب درست به روح و روانت منتقل کند و #نویسنده قادر است با اعجاز کلماتش ، تاثیر یک رویداد تلخ را چندبرابر کند و فکر و ذهنت را درگیر کند. #راز #بیداری آدمی در هنر نهفته است.



دخترها در جنگ

مجموعه ی نویسندگان

نشرآموت







نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.