پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب
پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

پروانه ای روی شانه ی دلتنگی من 2

روزانه نویسی - شعر- ادبیات- معرفی کتاب

دختر روس


آخرین عنوان هایی که از ادبیات روس خوانده بودم مال بیشتر از 18 یا 19 سال قبل است. شاید ماه های بارداری پسرجان، یا روزهای نوزادی اش.                

(رستاخیز) و (ابله)، آخرین اسم هایی است که یادم می آید. چه می دانستم از سبک و اقلیم و تاثیر دانش نویسنده روی قلمش! فقط دیوانه وار می خواندم. هرچه دم دستم  بود.آندره ژید ، هرمان هسه ، سارتر، کامو، کافکا، فکر هم می کردم خیلی می فهمم شان.اما انگار توی یک گیجی و نشئه ی مبهم شناورم می کردند.

جملات پرطمطراق روسی با آن اسم های مجللی که  انگارهر کدام  واگن پر سر و صدای قطار مسافربری پترزبورگ تا مسکوست، مفتونم می کرد. تند تند می خواندم. بی وقفه.

 مدتی است (آناکارنینا) شبهایم را روشن می کند. جدای خود آنا و جزییات رفتاری و احساسی اش، عاشق دشتهایی هستم که اول بهار دارند درو می شوند. بوی علف تازه در فضا می پراکنند و با هر قدمی که پیش می روی،  تخم علف با لباس آدم  دوستی می کند.

آنقدر که مفتون توصیف تولستوی از دشت و برف و سرما و گرما و خانه های ییلاقی و رودخانه و آفتاب و باران و اقلیم ناسازگار روسیه ام، دل به شویدگی ها و ملنگ بازی های کیتی و آنا و .. نداده ام.

حیف که نگهداشتن کتاب با دست خیلی خیلی سخت است و با هزار ترفند و شکلک و اطوار باید کتاب قطور را جلوی چشم نگهداشت، وگرنه تاحالا تمام شده بود و این همه طول نمی کشید.

به سبک خواننده های متاثر و شیدای رمان های عاشقانه بگویم که:

( جناب کنستانتین لوین..کیتی اصلا به دردت نمی خوره. برو یک همسر روستایی اختیار کن و از زندگی ات لذت ببر.دختر شهری لوس و بی اراده ای که عقلش به چشمش است، مال زندگی تو نیست. حالا بازم هرچی آقامون تولستوی براتون مقدر کرده باشه.از ما گفتن بود.)


- توی همین چندماه، پنج باز از دیدن فیلم (آناکارنینا) ابا کردم و چشم های درخشان کایرا نایتلی را  با اندوه فراوان ندیده گرفتم. دوست داشتم اول کتاب را خوانده باشم . اما هربار اسم آنا توی جملات می آید، کایرا نایتلی را می بینم که می خرامد و دلبری می کند.




نظرات 1 + ارسال نظر
nafas یکشنبه 1 اسفند 1395 ساعت 14:29 http://beest20.ml/

سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم افتخار میدین پیش منم بیاین خیلی ممنون
7851

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.